OGŁOSZENIE O NABORZE WNIOSKÓW
ze środków PFRON o przyznanie osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej
Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie zaprasza do składania Wniosków o przyznanie osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej na podstawie art. 12a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2024 r. poz. 44). Zgodnie z uchwałą Nr LV/359/24 Rady Powiatu Braniewskiego w sprawie podziału środków przyznanych Powiatowi Braniewskiemu przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w 2024 roku przyznano kwotę 45 000 zł.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2024 r. poz. 44);
- Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy I Polityki Społecznej z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej z dnia 12 grudnia 2018 r. (Dziennik Ustaw rok 2022 poz. 1330).
Maksymalna wysokość środków, które można otrzymać nie może być większa od piętnastokrotności przeciętnego wynagrodzenia. Wnioskodawca może otrzymać środki z PFRON jeden raz na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej lub w formie spółdzielni socjalnej w wysokości:
1) nie wyższej niż sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia, jeśli zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy;
2) wynoszącej od sześciokrotności do piętnastokrotności przeciętnego wynagrodzenia, jeśli zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej nieprzerwanie przez okres co najmniej 24 miesięcy.
- Informacje dodatkowe dotyczące wniosku WN-0:
- formę prawną i sposób wykonywania planowanej działalności;
- wolę innych osób lub podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, rolniczą albo działalność w formie spółdzielni socjalnej przyjęcia wnioskodawcy do tej działalności;
- popyt i podaż lokalnego rynku na planowaną działalność;
- planowane wydatki, które wnioskodawca zamierza sfinansować z wnioskowanych środków;
- wysokość wkładu własnego wnioskodawcy;
- uprawnienia i kwalifikacje:
- wnioskodawcy lub innych osób, w przypadku wykonywania przez nie czynności wymagających tych uprawnień i kwalifikacji;
- doświadczenie i umiejętności wnioskodawcy lub innych osób przydatne w planowanej działalności;
- zgodę małżonka na zawarcie umowy przyznającej środki wnioskodawcy, w przypadku pozostawania we wspólności majątkowej;
- wysokość pozostających w dyspozycji starosty środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na przyznanie osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej w danym roku.
- Zabezpieczenie zwrotu środków:
- Weksel z poręczeniem wekslowym (aval).
- Poręczenie, w tym poręczenie spółdzielni socjalnej.
- jest zatrudniona na czas nieokreślony lub na okres co najmniej trzech lat licząc od daty złożenia wniosku lub prowadzi działalność gospodarczą lub prowadzi działalność rolniczą lub jest emerytem lub rencistą w wieku do lat 70;
- nie jest współmałżonkiem wnioskodawcy, z wyjątkiem sytuacji, w której małżonkowie posiadają rozdzielność majątkową;
- poręczyciel nie jest wspólnikiem / udziałowcem wnioskodawcy oraz nie jest pracownikiem wnioskodawcy ubiegającego się o refundację;
- dochody nie są obciążone wyrokiem sądowym lub z innego tytułu;
- w przypadku zatrudnienia, pobierania emerytury lub renty posiada dochód
w wysokości co najmniej 135% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie,
w przypadku dwóch poręczycieli o dochodach co najmniej 125% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie każdy; - w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej - osiągnął w ostatnim roku dochód w wysokości co najmniej 135% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie i nie zalega z opłacaniem składek z tytułu ubezpieczenia społecznego
i podatków z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, i prowadził działalność gospodarczą co najmniej przez okres 1 roku przed dniem złożenia wniosku. Należy dołączyć kserokopię deklaracji PIT 36 lub Pit-36L za ubiegły rok oraz oświadczenie
o aktualnych zobowiązaniach finansowych z określeniem miesięcznej spłaty zadłużenia; - w przypadku prowadzenia działalności rolniczej - osiąga dochód w wysokości co najmniej 135% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie oraz nie zalega
z opłatami podatku rolnego i składek KRUS. Dochód jest określany zgodnie
z Obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego. W celu udokumentowania prowadzenia gospodarstwa rolnego
w dniu podpisania umowy należy przedłożyć zaświadczenie z Urzędu Gminy
(w oryginale) potwierdzające fakt posiadania lub dzierżawienia gospodarstwa rolnego, określające jego wielkość w hektarach fizycznych i przeliczeniowych.
- Warunkiem zawarcia przedmiotowej umowy jest również zgoda współmałżonka wnioskodawcy pozostającego z nim we wspólnocie majątkowej oraz współmałżonka poręczyciela pozostającego z nim we wspólnocie majątkowej wyrażona podpisem złożonym osobiście w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Braniewie w obecności upoważnionego pracownika Urzędu w dniu podpisania umowy o przyznaniu przedmiotowych środków lub podpisem poświadczonym notarialnie.
- Formy zabezpieczenia w formie gwarancji bankowej lub blokady środków zgromadzonych na rachunku bankowym mogą stanowić zabezpieczenie pod warunkiem, że kwota zablokowanych lub gwarantowanych przez bank środków będzie podwyższona o 50% przyznanej kwoty, na okres minimum 5 lat.
- Forma zabezpieczenia w formie zastawu na prawach lub rzeczach, może stanowić zabezpieczenie pod warunkiem, że wartość praw lub rzeczy będących przedmiotem zastawu będzie przekraczać o 50% przyznanej kwoty z uwzględnieniem spadku wartości przedmiotu zastawu w okresie obowiązywania tej formy zabezpieczenia, na okres minimum 5 lat.
- Akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika – może stanowić zabezpieczenie pod warunkiem, że kwota podlegająca egzekucji będzie podwyższona o 50% przyznanej kwoty, na okres minimum 5 lat. Wnioskodawca dodatkowo dołącza informację o posiadaniu majątku,
z którego można dochodzić należności. - Koszty związane z zabezpieczeniem zwrotu środków, w tym także z usunięciem tego zabezpieczenia po wygaśnięciu umowy, ponosi wnioskodawca.
- W uzasadnionych przypadkach na wniosek, po wywiązaniu się z umowy, może nastąpić wcześniejsze zniesienie zabezpieczenia zwrotu refundacji lub dofinansowania w formie gwarancji bankowej lub blokady środków zgromadzonych na rachunku bankowym, zastawu na prawach lub rzeczach.
- Rozliczenie środków:
- Powiatowy Urząd Pracy Braniewo ma prawo żądać od wnioskodawcy, w każdym czasie dokumentów potwierdzających wiarygodność danych zawartych w złożonych dokumentach.
- Należy przedłożyć rozliczenie zawierające zestawienie kwot wydatkowanych od dnia zawarcia umowy na poszczególne wydatki ujęte w szczegółowej specyfikacji. Rozliczenie następuje
w oparciu o przedstawione dowody księgowe: faktury, umowy sprzedaży oraz załączone do nich potwierdzenia dokonania zapłaty w przypadku płatności w formie przelewu, paragony fiskalne z nr NIP nabywcy. - Zakup używanego składnika majątkowego jest kwalifikowany przy łącznym spełnieniu wszystkich niżej wymienionych warunków:
- jeżeli wartość używanego składnika majątkowego wynosi, co najmniej 3.500,00 zł, należy dokonać wyceny przez rzeczoznawcę na koszt wnioskodawcy,
- sprzedający składnik majątkowy musi wystawić oświadczenie określając jego pochodzenie i źródło sfinansowania,
- do umowy sprzedaży przekraczającej kwotę 1000 zł należy dołączyć kserokopię PIT PCC 3 potwierdzony przez urząd skarbowy wraz kserokopią dowodu zapłaty podatku od czynności cywilno-prawnych.
- Nie uwzględnia się zakupu dokonanego od członka rodziny, bądź zakupionych środków trwałych, które były współfinansowane z pomocy UE lub w ramach dotacji z krajowych środków publicznych. Cena zakupu używanego środka trwałego nie przekracza jego wartości rynkowej i jest niższa niż koszt podobnego nowego sprzętu
- W przypadku zakupów zagranicznych należy przedłożyć tłumaczenie przysięgłe dokumentów potwierdzających ich dokonanie. Przedmiotowe dokumenty muszą zawierać niezbędne elementy dowodu księgowego, zgodnie z ustawą o rachunkowości. Koszty ponosi wnioskodawca.
- Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie zastrzega sobie prawo niezakwalifikowania do objęcia pomocą zaproponowanych kosztów przez wnioskodawcę.
- Rozliczenie następuje w kwocie brutto z uwzględnieniem podatku od towarów i usług.
- W rozliczeniu należy stosować przepisy art. 19 Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. 2024 poz. 236 ze zmianami).
- Przy rozliczaniu środków dopuszcza się do 10% różnicy pomiędzy kwotą poszczególnych zakupów wykazanych w szczegółowej specyfikacji wydatków. Zmiana ta nie wymaga uprzedniej zgody Starosty.
- Osoby, które otrzymały środki są zobowiązane do złożenia do Powiatowego Urzędu Pracy w Braniewie, niezwłocznie, po upływie 12 miesięcy/24 miesięcy* od rozpoczęcia działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej, oświadczenia potwierdzającego brak odliczenia lub odzyskania równowartości podatku od towarów i usług w ramach przyznanego dofinansowania w przypadku gdy zwrot podatku od towarów i usług nie został dokonany.
- Wnioskodawca, który otrzymał środki i zarejestruje się jako płatnik podatku od towarów i usług (podatnik VAT czynny) jest zobowiązany do zwrotu równowartości odliczonego lub zwróconego zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług podatku naliczonego dotyczącego zakupionych towarów i usług w ramach przyznanych środków. Informacja o zaistnieniu powyższego faktu powinna zostać dostarczona do Urzędu Pracy
w terminie 14 dni. - W terminie 2 miesięcy, po upływie 12 miesięcy/24 miesięcy* prowadzenia działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej osoba, która otrzymała środki zobowiązana jest do przedstawienia kompletu dokumentów:
- Zaświadczenia z Urzędu Skarbowego potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy/24 miesięcy*
- Zaświadczenie ZUS potwierdzające podleganie ubezpieczeniom.
Terminy oraz sposób rozpatrzenia wniosku określone są w Rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy I Polityki Społecznej z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej z dnia 12 grudnia 2018 r. (Dziennik Ustaw rok 2022 poz. 1330 ze zmianami).
Informacje dotyczące naboru udzielane są w Powiatowym Urzędzie Pracy w Braniewie w pok. nr 15 lub przez kontakt telefoniczny pod nr 55 644 22 31.