OGŁOSZENIE O NABORZE WNIOSKÓW ze środków PFRON - Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie

OGŁOSZENIE O NABORZE WNIOSKÓW ze środków PFRON

Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie zaprasza do składania Wniosków o przyznanie osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej  na podstawie  art. 12a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2024 r. poz. 44 ze zmianami).  Zgodnie z uchwałą Nr XI/75/25 Rady Powiatu Braniewskiego z dnia 27 marca 2025 roku w sprawie podziału środków przyznanych Powiatowi Braniewskiemu przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w 2025 roku przyznano kwotę 70 000 zł.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z  dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2024 r. poz. 44 ze zmianami);

  2. Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy I Polityki Społecznej z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej z dnia 12 grudnia 2018 r. (Dziennik Ustaw rok 2022 poz. 1330 ze zmianami).

Nabór wniosków prowadzony jest poprzez System Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON na stronie internetowej https://sow.pfron.org.pl/.

Maksymalna wysokość środków, które można otrzymać nie może być większa od piętnastokrotności przeciętnego wynagrodzenia. Wnioskodawca może otrzymać środki z PFRON jeden raz na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej lub w formie spółdzielni socjalnej w wysokości:

1) nie wyższej niż sześciokrotność przeciętnego wynagrodzenia, jeśli zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy;

2) wynoszącej od sześciokrotności do piętnastokrotności przeciętnego wynagrodzenia, jeśli zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej nieprzerwanie przez okres co najmniej 24 miesięcy.

  1. Informacje dodatkowe dotyczące wniosku WN-0:

Starosta rozpatrując wniosek, bierze pod uwagę:

  1. formę prawną i sposób wykonywania planowanej działalności;

  2. wolę innych osób lub podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, rolniczą albo działalność w formie spółdzielni socjalnej przyjęcia wnioskodawcy do tej działalności;

  3. popyt i podaż lokalnego rynku na planowaną działalność;

  4. planowane wydatki, które wnioskodawca zamierza sfinansować z wnioskowanych środków;

  5. wysokość wkładu własnego wnioskodawcy;

  6. uprawnienia i kwalifikacje:

- wnioskodawcy, w przypadku samodzielnego wykonywania czynności wymagających tych uprawnień i kwalifikacji;

-  wnioskodawcy lub innych osób, w przypadku wykonywania przez nie czynności wymagających tych uprawnień i kwalifikacji;

  1. doświadczenie i umiejętności wnioskodawcy lub innych osób przydatne w planowanej działalności;

  2. zgodę małżonka na zawarcie umowy przyznającej środki wnioskodawcy, w przypadku pozostawania we wspólności majątkowej;

  3. wysokość pozostających w dyspozycji starosty środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przeznaczonych na przyznanie osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej w danym roku.

  1. Zabezpieczenie zwrotu środków:

  1. Weksel z poręczeniem wekslowym (aval).

  2. Poręczenie, w tym poręczenie spółdzielni socjalnej.

 Poręczycielem może być osoba fizyczna, która:

    1. jest zatrudniona na czas nieokreślony lub na okres co najmniej trzech lat licząc od daty złożenia wniosku lub prowadzi działalność gospodarczą lub prowadzi działalność rolniczą lub jest emerytem lub rencistą w wieku do lat 70;

    2. nie jest współmałżonkiem wnioskodawcy, z wyjątkiem sytuacji, w której małżonkowie posiadają rozdzielność majątkową;

    3. poręczyciel nie jest wspólnikiem / udziałowcem wnioskodawcy oraz nie jest pracownikiem wnioskodawcy ubiegającego się o refundację;

    4. dochody nie są obciążone wyrokiem sądowym lub z innego tytułu;

    5. w przypadku zatrudnienia, pobierania emerytury lub renty posiada dochód
      w wysokości co najmniej 135% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie,
      w przypadku dwóch poręczycieli o dochodach co najmniej 125% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie każdy;

    6. w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej - osiągnął w ostatnim roku dochód w wysokości co najmniej 135% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie i nie zalega z opłacaniem składek z tytułu ubezpieczenia społecznego
      i podatków z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, i prowadził działalność gospodarczą co najmniej przez okres 1 roku przed dniem złożenia wniosku. Należy dołączyć kserokopię deklaracji  PIT 36 lub Pit-36L za ubiegły rok oraz oświadczenie
      o aktualnych zobowiązaniach finansowych z określeniem miesięcznej spłaty zadłużenia;

    7. w przypadku prowadzenia działalności rolniczej - osiąga dochód w wysokości co najmniej 135% minimalnego wynagrodzenia za pracę miesięcznie oraz nie zalega
      z opłatami podatku rolnego i składek KRUS. Dochód jest określany zgodnie
      z Obwieszczenie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego. W celu udokumentowania prowadzenia gospodarstwa rolnego
      w dniu podpisania umowy należy przedłożyć zaświadczenie z Urzędu Gminy
      (w oryginale) potwierdzające fakt posiadania lub dzierżawienia gospodarstwa rolnego, określające jego wielkość w hektarach fizycznych i przeliczeniowych.

Poręczyciele w dniu zawarcia umowy o przyznaniu wnioskodawcy środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej zobowiązani są do podpisania umowy poręczenia - osobiście w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Braniewie w obecności upoważnionego pracownika Urzędu lub notarialnie.

Warunkiem zawarcia przedmiotowej umowy jest również zgoda współmałżonka wnioskodawcy pozostającego z nim we wspólnocie majątkowej oraz współmałżonka poręczyciela pozostającego z nim we wspólnocie majątkowej wyrażona podpisem złożonym osobiście w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Braniewie w obecności upoważnionego pracownika Urzędu w dniu podpisania umowy o przyznaniu przedmiotowych środków lub podpisem poświadczonym notarialnie.

W przypadku poręczenia zwrotu środków przez osobę fizyczną poręczyciel przedkłada staroście oświadczenie o uzyskiwanych dochodach, ze wskazaniem źródła i kwoty dochodu, oraz o aktualnych zobowiązaniach finansowych, z określeniem wysokości miesięcznej spłaty zadłużenia, podając jednocześnie imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, jeżeli został nadany, oraz nazwę, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość. Poręczyciel potwierdza własnoręcznym podpisem prawdziwość informacji zawartych w oświadczeniu.

  1. Formy zabezpieczenia w formie gwarancji bankowej lub blokady środków zgromadzonych na rachunku bankowym mogą stanowić zabezpieczenie pod warunkiem, że kwota zablokowanych lub gwarantowanych przez bank środków będzie podwyższona o 50% przyznanej kwoty, na okres minimum 5 lat.

  2. Forma zabezpieczenia w formie zastawu na prawach lub rzeczach, może stanowić zabezpieczenie pod warunkiem, że wartość praw lub rzeczy będących przedmiotem zastawu będzie przekraczać o 50% przyznanej kwoty z uwzględnieniem spadku wartości przedmiotu zastawu w okresie obowiązywania tej formy zabezpieczenia, na okres minimum 5 lat.

  3. Akt notarialny o poddaniu się egzekucji przez dłużnika – może stanowić zabezpieczenie pod warunkiem, że kwota podlegająca egzekucji będzie podwyższona o 50% przyznanej kwoty, na okres minimum 5 lat. Wnioskodawca dodatkowo dołącza informację o posiadaniu majątku,
    z którego można dochodzić należności.

Koszty związane z zabezpieczeniem zwrotu środków, w tym także z usunięciem tego zabezpieczenia po wygaśnięciu umowy, ponosi wnioskodawca.

W uzasadnionych przypadkach na wniosek, po wywiązaniu się z umowy, może nastąpić wcześniejsze zniesienie zabezpieczenia zwrotu dofinansowania w formie gwarancji bankowej lub blokady środków zgromadzonych na rachunku bankowym, zastawu na prawach lub rzeczach.

  1. Rozliczenie środków:

  1. Powiatowy Urząd Pracy Braniewo ma prawo żądać od wnioskodawcy, w każdym czasie dokumentów potwierdzających wiarygodność danych zawartych w złożonych dokumentach.

  2. Należy przedłożyć rozliczenie zawierające zestawienie kwot wydatkowanych od dnia zawarcia umowy na poszczególne wydatki ujęte w szczegółowej specyfikacji. Rozliczenie następuje
    w oparciu o przedstawione dowody księgowe: faktury, umowy sprzedaży oraz załączone do nich potwierdzenia dokonania zapłaty w przypadku płatności w formie przelewu, paragony fiskalne z nr NIP nabywcy.

  3. Zakup używanego składnika majątkowego jest kwalifikowany przy łącznym spełnieniu wszystkich niżej wymienionych warunków:

    1. jeżeli wartość używanego składnika majątkowego wynosi, co najmniej 3.500,00 zł, należy dokonać wyceny przez rzeczoznawcę na koszt wnioskodawcy,

    2. sprzedający składnik majątkowy musi wystawić oświadczenie określając jego pochodzenie i źródło sfinansowania,

    3. do umowy sprzedaży przekraczającej kwotę 1000 zł należy dołączyć kserokopię PIT PCC 3 potwierdzony przez urząd skarbowy wraz kserokopią dowodu zapłaty podatku od czynności cywilno-prawnych.

  4. Nie uwzględnia się zakupu dokonanego od członka rodziny, bądź zakupionych środków trwałych, które były współfinansowane z pomocy UE lub w ramach dotacji z krajowych środków publicznych. Cena zakupu używanego środka trwałego nie przekracza jego wartości rynkowej i jest niższa niż koszt podobnego nowego sprzętu

  5. W przypadku zakupów zagranicznych należy przedłożyć tłumaczenie przysięgłe dokumentów potwierdzających ich dokonanie. Przedmiotowe dokumenty muszą zawierać niezbędne elementy dowodu księgowego, zgodnie z ustawą o rachunkowości. Koszty ponosi wnioskodawca.

  6. Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie zastrzega sobie prawo niezakwalifikowania do objęcia pomocą zaproponowanych kosztów przez wnioskodawcę.

  7. Rozliczenie następuje w kwocie brutto z uwzględnieniem podatku od towarów i usług.

  8. W rozliczeniu należy stosować przepisy art. 19 Ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. 2024 poz. 236 ze zmianami).

  9. Przy rozliczaniu środków dopuszcza się do 10% różnicy pomiędzy kwotą poszczególnych zakupów wykazanych w szczegółowej specyfikacji wydatków. Zmiana ta nie wymaga uprzedniej zgody Starosty.

  10. Osoby, które otrzymały środki są zobowiązane do złożenia do Powiatowego Urzędu Pracy w Braniewie, niezwłocznie, po upływie 12 miesięcy/24 miesięcy* od rozpoczęcia działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej, oświadczenia potwierdzającego brak odliczenia lub odzyskania równowartości podatku od towarów i usług w ramach przyznanego dofinansowania w przypadku gdy zwrot podatku od towarów i usług nie został dokonany.

  11. Wnioskodawca, który otrzymał środki i zarejestruje się jako płatnik podatku od towarów i usług (podatnik VAT czynny) jest zobowiązany do zwrotu równowartości odliczonego lub zwróconego zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług podatku naliczonego dotyczącego zakupionych towarów i usług w ramach przyznanych środków. Informacja o zaistnieniu powyższego faktu powinna zostać dostarczona do Urzędu Pracy
    w terminie  14 dni. 

  12. W terminie 2 miesięcy, po upływie 12 miesięcy/24 miesięcy* prowadzenia działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej osoba, która otrzymała środki zobowiązana jest do przedstawienia kompletu dokumentów:

    1. Zaświadczenia z Urzędu Skarbowego potwierdzające prowadzenie działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy/24 miesięcy*

    2. Zaświadczenie ZUS potwierdzające podleganie ubezpieczeniom.

* w zależności od okresu prowadzenia działalności określonego w umowie

Terminy oraz sposób rozpatrzenia wniosku określone są w Rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy I Polityki Społecznej z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej środków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo działalności w formie spółdzielni socjalnej z dnia 12 grudnia 2018 r. (Dziennik Ustaw rok 2022 poz. 1330 ze zmianami).

Informacje dotyczące naboru udzielane są w Powiatowym Urzędzie Pracy w Braniewie w pok. nr 15 lub przez kontakt telefoniczny pod nr 55 644 22 31.

17.04.2025

Europejskiego Dnia Pracy Online „Boost Your Career with EURES 2025”

INFORMACJA DLA POLSKICH PRACODAWCÓW „Boost Your Career with EURES 2025” ICT i Biznes Europejskie Dni Pracy Online 5 czerwca 2025 W Twojej firmie brakuje pracowników? Otwórz się na międzynarodowe możliwości rekrutacyjne i znajdź specjalistów z krajów UE/EOG i Szwajcarii! Weź udział w „Boost Your Career with EURES 2025”!...

14.04.2025

Nabór wniosków - Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej - Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027 (III) zawieszony z dniem 15.04.2025 r.

Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie informuje, że od dnia 15.04.2025 r. zawiesza nabór  wniosków o jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus zgodnie z projektem pn. „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych w powiecie braniewskim (III)” w...

11.04.2025

Ogłoszenie o naborze do służby przygotowawczej w KP PSP Braniewo

Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Braniewie ogłasza nabór dla kandydatów do służby przygotowawczej w Państwowej Straży Pożarnej na stanowisko stażysta w zmianowym systemie służby. 1.  Liczba stanowisk, na które prowadzony jest nabór: 2 etaty. 2.  Stanowiska, których dotyczy postępowanie...

10.04.2025

Informacja ze spotkania dla przedsiębiorców z Powiatu Braniewskiego w dniu 08.04.2025

W dniu 08.04.2025 r. w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Braniewie we współpracy doradcami z Ośrodka Wsparcia Inicjatyw Ekonomii Społecznej w Elblągu zorganizowano spotkanie dla przedsiębiorców z Powiatu Braniewskiego. Przedstawiono informacje w zakresie możliwości wsparcia organizacyjnego dla przedsiębiorstw...

5,4%Stopa bezrobocia w Polsce  

Stan na koniec lutego 2025 r.

wykres statystyki

  • 1.662,00 zł Podstawowy zasiłek dla bezrobotnych
  • 1.994,40 zł Stypendium dla bezrobotnego w okresie odbywania szkolenia
  • 831,00 zł Dodatek aktywizacyjny
  • do 50.863,26 zł Środki dla bezrobotnego na podjęcie działalności gospodarczej
Artykuły prawne

Zobacz akty prawne dotyczące bezrobocia i promocji zatrudnienia

Zobacz

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz

Powiatowy Urząd Pracy w Braniewie
ul. Kościuszki 118
14-500 Braniewo

Tel.: 55 644 32 22
Faks: 55 644 32 24
e-mail: olbr@praca.gov.pl, sekretariat@pupbraniewo.pl
ePUAP: /pup_braniewo/SkrytkaESP
eDoręczenia: AE:PL-58639-71657-AISEF-30
 NIP: 582-14-91-355
Numery rachunków bankowych prowadzone przez VeloBank S.A.:
1. Fundusz Pracy - 53 1560 0013 2023 2112 4000 0003
2. Rachunek bieżący (Budżet) - 10 1560 0013 2023 2112 4000 0001 - do wpłat za oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi oraz zezwolenie na pracę sezonową.

Godziny otwarcia:
 Poniedziałek - Piątek 7:30 -15:30

 Przyjmowanie interesantów od godziny 7:45 do godziny 13:00